|
HDR software
|
| osborne |
Lagt på d. 08. March 2010 00:55:15
|

Meget øvet

Antal indlæg: 244
Kamera: D5000
Status:
|
Tænkte at det måske var en ide med en tråd om værktøjer til HDR / HDRI fotografering og behandling af disse billeder.
Photomatrix Pro 3 - til at sammesætte tre eller flere optagelser til et færdigt
http://www.hdrsof...index.html
Photoshop CS4 - tilsvarende funktionalitet som Photomatix (men muligvis ikke så mange muligheder?)
HDR view - Applikation til at se på ægte HDR filer (som bl.a. anvendes til lyssætning i 3D software). Denne applikation er netop frigivet som gratis software:
http://www.sachfo...mp;lang=en
.. |
| |
|
|
| osborne |
Lagt på d. 08. March 2010 01:45:19
|

Meget øvet

Status:
|
Og så er der jo HDRshop:
http://www.hdrsho... |
| |
|
|
| Gandalf |
Lagt på d. 08. March 2010 04:58:39
|

Administrator

Antal indlæg: 664
Kamera: D700, D90 og IR-konverteret D40
Status:
|
Man kan også bruge Photomatix med blot ét billede, og det kan godt løfte billedet, men for at få et stort dynamisk omfang er det selvsagt bedst at have forskelligt eksponerede billeder. |
| |
|
|
| osborne |
Lagt på d. 17. March 2010 07:17:56
|

Meget øvet

Status:
|
Her link til en række HDRI værktøjer:
http://www.hdrlab...links.html |
| |
|
|
| nikadm |
Lagt på d. 17. March 2010 08:28:11
|

Superadministrator

Antal indlæg: 526
Kamera: D3
Status:
|
Tak for linket. Det giver et godt overblik over muligheder. |
| |
|
|
| osborne |
Lagt på d. 07. May 2010 12:09:50
|

Meget øvet

Status:
|
Jeg så at linket var nede forleden, så blot for at have programnavnene har jeg udklippet og indsat listen over HDR værktøjerne her (så kan man altid selv undersøge videre hvis linket skulle dø igen):
Viewer and Thumbnailer
---------------------------
Bracket
HDRView
Photosphere
XN View
HDR Utilities
--------------
Dynamic Photo HDR
Essential HDR
FDR Tools
HDR Darkroom
HDR Shop
HDR MAX
HDR PhotoStudio
Hydra
Photomatix
Picturenaut
QTpfsGui
Paint Packages
-----------------
Artizen
ChocoFlop
Cinepaint
Photogenics
Photoshop Extended
Pixel
Panorama Stitching
----------------------
Autopano Pro
Autopano Giga
Hugin
PTGui Pro
Autodesk Stitcher
Plugins
--------
EXR Trader
ProEXR
Filter Forge
Flexify
infiniMap Exr
Redigeret af osborne d. 07. May 2010 12:15:29 |
| |
|
|
| ThomasD300s |
Lagt på d. 24. July 2010 10:36:33
|

Lidt øvet

Antal indlæg: 36
Kamera: D300s
Status:
|
Jeg bruger en udgave der hedder photomatix light. |
| |
|
|
| Gandalf |
Lagt på d. 25. July 2010 13:23:28
|

Administrator

Status:
|
Det kendte software-firma NIK-SOFTWARE, som i øvrigt har lavet control points til NX2 er i færd med at finjustere deres bud på HDR-software.
Jeg var med på en kigger, da Tony Sweet (kaldet "The legend behind the lens" lavede et review over den, og der er disse fordele:
- man har inkluderet de fede control points, så man ikke altid laver en ændring globalt, men kan lave den specifikt på et mindre område
- der bliver nogle pre-settings, som man blot kan klikke på, og hvis man er tilfreds, så er man færdig.
De snød dog lidt, da de viste det, idet de kun samlede JPG.s sammen og ikke TIF-er eller NEF-er (eller anden RAW), og så er alt jo hurtigt, så jeg ved ikke, om de er hurtigere end Photomatix, som jeg efterhånden er blevet godt dus med, så det er langtfra sikkert, at jeg skifter over, men skulle jeg starte forfra, så havde jeg nok valgt NIK. |
| |
|
|
| osborne |
Lagt på d. 25. July 2010 16:10:38
|

Meget øvet

Status:
|
ThomasD300s skrev:
Jeg bruger en udgave der hedder photomatix light.
Ja photomatix er godt .. jeg bruger (brugte, da jeg nu ikke gør som meget HDR) den fulde version som jeg var rigtig glad for. Jeg har også brugt Photoshop lidt men har ikke umiddelbart set på sammenligning af Photoshop og Photomatix mht HDR, men kunne forestille mig at dedikeret software som Photomatix er takken bedre (mener jeg også var Gandalf konklusion tidligere?). |
| |
|
|
| osborne |
Lagt på d. 25. July 2010 16:12:17
|

Meget øvet

Status:
|
Gandalf skrev:
Det kendte software-firma NIK-SOFTWARE, som i øvrigt har lavet control points til NX2 er i færd med at finjustere deres bud på HDR-software.
Tak for info. Det lyder spændende .. og som en rigtig smart ting. Jeg er mere eller mindre gået over til at bruge Phtoshop til mine editeringer men skal se af få set på noget rigtigt HDR software igen snart tror jeg. |
| |
|
|
| Gandalf |
Lagt på d. 26. July 2010 11:06:45
|

Administrator

Status:
|
Ja, og det bliver også spændende, hvad det kommer til at koste - de er kendt for virkelig kvalitets-software, og disse pre-settinger, som man kan se til venstre i billedet kan man blot klikke på, og så er man færdig, eller man kan derefter justere det, hvis man ønsker.
HVIS jeg ikke allerede havde fået lavet mig en hel del pre-settings i Photomatix, så havde jeg skiftet over.
I øvrigt er der en beta-test ude med Photomatix 4.0, som formentlig bliver hurtigere - den er testet med CS5, og Photomatix er langt hurtigere end Photoshop CS 5.
Så må vi se, hvor hurtig NIK laver det. |
| |
|